Waarin een kleinstad groot kan zijn; kroniek van een geestverruiming

door Ron Jagers, column

Amersfoort wereldstad

De perikelen rondom de vestiging van een Coffeeshop aan de Snouckaertlaan brachten Ron Jagers ertoe om op een steenworp afstand van een schoollocatie een popupstore met geestverruimende middelen te beginnen.  Een kroniek van de gebeurtenissen.

Pinksteren. De dag dat het licht tot ons komt. Jagers stuurt de gemeente een vergunningaanvraag voor het starten van een weekend popupstore aan de Stadsring. In de popupstore gaan geestverruimende middelen verkocht worden. Weliswaar op steenworpafstand van een school, maar het is weekend, de scholen zijn dicht. Dat kan dus geen bezwaar zijn. Aldus Jagers. De aanvraag wordt nog tijdens het Pinksterweekend ten stadhuize bezorgd. Geprint op het briefpapier van de kunstenaar zelf.

Via de sociale media maakt Jagers de vergunningaanvraag wereldkundig en openbaar.

De dinsdag na Pinksteren meldt het stadhuis zich. Per telefoon. Of de aanvrager zo vriendelijk wil zijn om in het telefoongesprek te vertellen wat er verkocht gaat worden in welke categorie en onder welke naam. Nu zit Jagers net in een vergadering en verzoekt hij de ambtenaar een mail te sturen.

De woensdag na Pinksteren ploft er een brief van het stadhuis op de mat gericht aan de Stichting Kunstlimo ter bevestiging dat de aanvraag is ingediend. Verbluft door de snelheid van het stadhuis en verrast door de adressering van de brief neemt Jagers een glas bier tot zich. Roken doet hij al jaren niet meer en andere drugs dan bier of wijn zit er bij hem niet in.

De AD Amersfoortse Courant laat zich niet onbetuigd. “Jagers begint popup coffeeshop”. Dit krantenartikel leidt tot de nodige commotie in de buurt rondom het pand waarin de beoogde popup gaat komen. Jagers schrijft voor de host van de popup een verklaring, waarin uitgelegd wordt, dat “geestverruimende middelen” ook op andere manieren begrepen kan worden dan drugs. Hij legt uit dat het om een kunstproject gaat waarin ook alleen maar kunst getoond gaat worden. De brief brengt een en ander tot bedaren.

Het stadhuis meldt zich weer per telefoon, opnieuw met dezelfde vragen. Gezwinde spoed ten stadhuize. Jagers meldt dit via de sociale media. De AD Amersfoortse Courant maakt er een klein bericht van.

In het telefoongesprek verzoekt Jagers het stadhuis de vragen per mail toe te sturen. En zo geschiedt. Het stadhuis komt met een mail met een trits aan vragen:

-opsommingen van producten met daarbij officiële benamingen en prijslijst

-openingstijden

-indeling van de verkoopruimte

-wat is op dit moment het huidige gebruik van de ruimte

-hoeveel personen verwacht u?

-zullen de kopers na aankoop in het verkoopgedeelte blijven om te consumeren? Of worden de producten afgehaald?

-heeft u bepaalde voorzorgsmaatregelen getroffen?

-worden er nog aanvullende activiteiten georganiseerd?

Nadrukkelijk wordt gezegd, dat de informatie zo snel mogelijk opgestuurd moet worden en uiterlijk 4 juni 2018.

Op 4 juni, om 15:00 uur deponeert Jagers zijn antwoord op de balie van het stadhuis. Wederom geprint op zijn eigen briefpapier. Met zijn antwoorden:

“• U wilt graag weten welke producten, met welke officiële benaming ik ga verkopen, en welke prijs ik daaraan ga hangen. Oef, dat heb ik nog niet een twee rond. Mijn collega Theo Naessens heeft in ieder geval één paddestoel in de aanbieding. Zelf denk ik dat ik één pillow ga aanbieden. Zoveel is zeker. Voor de overige producten zijn we nog steeds aan het schiften. De prijslijst is natte vingerwerk.

• De ruimte die we gaan gebruiken staat op dit moment leeg. Er is een ontvangsthal, een ruimte voor de firma Scheppen en Graven en een ruimte voor ondergetekende.

• De openingstijden zijn tussen 11:00 en 17:00 uur.

• We hebben geen flauw idee van het aantal bezoekers. U weet wellicht hoe moeilijk het is om volk naar een PopUpStore te trekken. Het uitspreken van een verwachting over aantallen bezoekers is een tamelijk zinloze activiteit, zo leert mijn ervaring.

• Wat ons betreft is het inpakken en wegwezen. Maar in overleg leveren wij ook na en aan huis af.

• De hele verdieping is gestoft en geboend. De klanten komen in een fatsoenlijke omgeving.

• Ronny the Blower, poëet, zal op het balkon enige performances doen. Zie onder meer op youtube: https://www.youtube.com/user/rjagers (Vermoedelijk zal het ook daar op straat rustig blijven, wat zo druk met voetgangers is de Stadsring niet.)”

Het antwoord wordt wereldkundig gemaakt via de social media. Het stadhuis reageert wederom met bliksemsnelheid. Op 6 juni krijgt Jagers de bevestiging dat zijn aanvraag voor een ‘standplaatsvergunning’ is binnengekomen.

De AD Amersfoortse Courant pikt het antwoord op en plaats een bericht van een halve pagina met als kop: “Coffeeshop: één paddenstoel in aanbieding.”

Geheel onverwacht leidt dit bericht wederom tot grote commotie in de buurt. De commotie is van dien aard, dat de host het niet verantwoord acht om de popupstore Blow Your Mind op die plek door te laten gaan.

Jagers cs. accepteren dit besluit, cancelen 23 en 24 juni, en laten de geestverruimende popupstore het levenslicht zien vanaf 1 augustus in Grand Café Halewijn.

Waarin een kleinstad groot kan zijn.

bijsluiter

Ron Jagers is kunstenaar. Kijkt iedereen naar links, dan zal hij op slinkse wijze proberen een ieder de weg naar rechts te wijzen. Of andersom.

opmerkingen

  • nog geen opmerkingen