Hé, er stonden toch altijd bankjes in de hal van het
Amersfoortse station?
Ik ben er op een doordeweekse dag om samen met een kennis
naar Den Haag te reizen, maar ik ben weer eens veel te vroeg. Ik moet nog
minstens een kwartier wachten.
Ik speur naar de bankjes, die – dat weet ik zeker – altijd
aan de raamkant van het station stonden en waarop ook bijna altijd wachtende
mensen zaten.
Niks. Geen banken te bekennen. Ook buiten niet. Nou ja, dan
maar stáán wachten.
Maar het zit me niet lekker, en een paar dagen later wend ik
me digitaal tot Prorail. Wat is er met de bankjes in de hal van het
Amersfoortse station gebeurd?, wil ik weten.
Nog geen tien minuten later belt een vriendelijke Prorailer
terug. Tja, die banken zijn al in november 2017 verdwenen, zegt hij. Toen zijn
de poortjes geplaatst om toegang tot de perrons te kunnen krijgen, en toen is
meteen, zegt hij, ‘nieuw meubilair geplaatst in het gebied binnen de
poortjes’.
Dat kan wel zijn, zeg ik, maar de mensen die op anderen
wachten, bevinden zich nog vóór de poortjes. Dé plek om mensen die per trein
komen af te halen, is toch bij de uitgang.
‘Daar hebben we het meubilair weggehaald,’ zegt de meneer
van Prorail, ‘want er is daar te weinig ruimte. Bij grote reizigersdrukte,
zoals in de spits, is het te vol en te druk in de hal en daarom hebben we extra
ruimte gecreëerd door die banken weg te halen. De veiligheid van de mensen gaat
vóór het comfort.’
Hm. Mijn vermoeden dat de spoorwegen geen hangjongeren of
hangouderen in de hal willen, is dus onterecht. ‘Daar heeft het niets mee te
maken’, verzekert hij mij.
Ik heb, geheel belangeloos en vrijblijvend, nog een constructieve
suggestie voor de Prorail-meneer: als het ín de hal te druk is, kunnen er
buiten de hal toch wel bankjes worden neergezet? Daar kan je, mits het niet
regent of streng vriest, ook heerlijk zitten wachten.
‘Helaas’, zegt de
woordvoerder. ‘Prorail gaat uitsluitend over de binnenkant. Voor de buitenkant
moet u bij de gemeente Amersfoort zijn.’
De oplossing van een slecht ter been zijnde persoon.